בלוג

חווית הקנייה החדשה

החבילה המיוחלת מאסוס החליפה כבר מזמן את המכתב בבקבוק ובמקום הגלויה מחבר יקר (בואו נודה על האמת), ליבנו יוצא למראה הגאדג'ט באריזת הקרטון. כשדואר ישראל מפרסמים כי 61 מיליון חבילות הגיעו השנה לארץ, כנראה שנושא הקניות באינטרנט רחוק מלהיות רק טרנד חולף. הנוחות, הוזלת המחירים והשפע מנתקים אותנו מהרצון לשמור אמונים לחנות כזאת או אחרת ואנחנו תרות את הרשת בחיפוש אחר הפריט הנכון במחיר הנכון.
 

אז אם אנחנו מבלות כל כך הרבה זמן באתרי הקניות השונים, האם לא כדאי שנדון בעיצוב שלהם? וודאי שכן! או במילים אחרות, חיפשנו לעצמנו סיבה לגלוש באתרי קניות על חשבון זמן עבודה
 

לפני שאנחנו צוללות אל האתרים המרכזיים ועיצובם, הנה כמה נתונים שמצליחים להמם אותנו כל פעם מחדש:

  • בשנת 2017 נרשם גידול של כמעט 10 מיליון במספר החבילות הנשלחות לארץ לעומת השנה שעברה.
  • הקניות באינטרנט מושפעות מעונות ומאירועים, כך לדוגמה בחודשי החורף נתפתה לסיילים שבין הבלאק פריידיי לסייבר מאנדיי וליום הרווקים הסיני. או למשל, לקראת פורים הבא עלינו לטובה, נחפש תחפושות זולות לילדים באתרים השונים.
  • מרבית הציבור הישראלי מאמין כי קנייה באינטרנט משתלמת יותר מקנייה בקניון.
  • על פי נתוני PayPal, אחד מכל ארבעה ישראלים גולש באתרי קניות מדי יום.
  • בשנת 2017 ישראלים הוציאו כ-14 מיליארד ש״ח על קניות באינטרנט.
  • בחמש השנים האחרונות טווח הגילאים בקרב הקונים התרחב משמעותית. אם בעבר היינו מציינים רק צעירים בין הגילאים 20-35, כיום ניתן לדבר גם על פלח השוק של בני ה-50+ שהפך למשמעותי במיוחד. ממחקר PayPal עולה כי 24% מקבוצת הגיל הזו אף מעידים על התמכרות לקניות אינטרנטיות.
  • ישראל היא שחקנית מרכזית בתחום הקניות באינטרנט ואף התמקמה בראש דירוג ה-OECD בכמות החבילות ביחס לגודל האוכלוסייה. לכן בימים אלה ישנן שמועות על חברות כמו Amazon המניחות יסודות לקראת פעילות מכירות בארץ.

shoping_mdproduction

האתר של MD Production – אנחנו שבויות מן הרגע הראשון

shoping_mdproduction2

לאחר שאספנו את הנתונים, החלטנו לבחון את האתרים המרכזיים שציינו, לצד אתרים נוספים ששווה לשים אליהם לב, כמו Sleep No More, ZARA, MD Production, Angelo Italian וGet Obachan. בזמן השוטטות באתרי הקניות, שמנו לב לכמה נקודות מעניינות:
 

באתר שמעוצב טוב, הפלטפורמה מנוצלת עד תום בצורה נכונה ומתוחכמת. קצת כמו רכבת הרים שלא בא לנו לרדת ממנה, האתר יכול לייצר דינאמיות, אינטראקטיביות וסטרים מחושב וסוחף. סטרים נכון גורם לנו לרצות להמשיך לגלול עוד ועוד כי כל פריט מוביל לפריט הבא.
 

כשהאתר בנוי טוב, הוא מייצר חוויה ייחודית. בין הכותרות שצצות ונעלמות, הצבעים המשתנים, התמונות המוקפדות, הסרטונים והסאונד, אנחנו מרגישות שאנחנו משוטטות בחנות בה האפשרויות אינן מוגבלות. כך למשל, באתר של MD Production, אנחנו שבויות מן הרגע הראשון וכבר בדף הבית גילינו שלושה תיקים שהמלתחה שלנו לעולם לא תהיה מושלמת בלעדיהם. דוגמא נוספת היא האתר Sleep No More, אתר בגדי ילדים מקסים ומתוק, שבו הפריטים מוצגים באופן הבונה סיפור שובה לב, כזה שאנחנו רוצות לחוות ולהביא אלינו הביתה.

shoping_sleepnomore

האתר של Sleep No More – סיפור שובה לב

shoping_sleepnomore2
ואם אנחנו דנות בחווית הקניות, בואו נערוך את ההשוואה המתבקשת בין האינטרנט לקניון. בעוד שבקניון עלינו להקציב לקניות זמן מוגבל (שכן צריך לשלם על חניה, לדאוג לבייביסיטר ואנחנו מנסות בכל כוחנו להימנע מהשירותים הציבוריים), כאן החנות יכולה להמשיך איתנו לאורך כל שעות היממה ובכל מקום שרק נהיה. רק צריך לדאוג להטעין את הנייד או את המחשב. במקרה של האתר Get Obachan לא רק שאנחנו לא צריכות לנסוע לקניון, אלא גם חסכנו טיסה ליפן. אנו מקבלות את חווית הקנייה היפנית אלינו הביתההחל מפריטים תוצרת יפן ועד לעיצוב עצמו, המשלב בין המסורת לטכנולוגיה בתרבות היפנית העכשווית.

shoping_obachan

האתר של Get Obachan – חסכנו טיסה ליפן

shoping_obchan2

נקודה נוספת היא המינון והמיון. בעוד שבחנות אנו חשופות לכמות גדולה של מוצרים ונותרות בבילבול, האתר בנוי באופן היררכי ומקטלג את הפריטים בקלות וביעילות. למעשה, אם תשימו לב, הערך הפונקציונלי חוזר בכל אתר ואתר, שכן פעולת הקנייה היא המרכז ולכן קטלוג הפריטים לרוב יהיה נוח ונעים למשתמש.
 

תפקידו של העיצוב הגרפי הוא לספר לנו את סיפור המוצר כשהוא במיטבו. בכל פרויקט עיצוב נבקש להדגיש את הערכים הבולטים של המוצר דרך הצבעים, הקומפוזיציה והמיתוג המחמיאים לו ביותר. באתרי הקניות ניתן לראות זאת בצורה מובהקת. המוצר מוצג בפנינו רק מבעד לזוויות מחמיאות, תאורה מדויקת, קלוז-אפ נבחר וסטיילינג מקיף המעניקים לנו את התמונה שהמפרסם רוצה שנראה. אין לנו דוגמא מובהקת יותר מאשר האתר של ZARA, שבאמצעות עיצוב חכם ונקי, תמונות מצויינות וסטיילינג מדוייק, גורם לכך שכל פריט נראה במיטבו. לנו, רק נותר לרכוש.

shoping_zara1

האתר של ZARA – לנו, רק נותר לרכוש

shoping_zara7
וכעת, נתוודה באופן פומבי שכאשר אנחנו רואות את הכותרת "SALE" סממני התרגשות פיזיים מגיחים לפתע. סביר שנתייחס למוצר באופן שונה אם נדע כי הוא מוצע בחצי מחיר או כי נותרו ממנו רק פריטים בודדים. אתרים משתמשים שוב ושוב בטרמינולוגיה מניפולטיבית שחוקה – אך בהחלט יעילה – "רק עוד 12 שעות למבצע", "נותרו 3 פריטים אחרונים", "נקנה על ידי 56 אנשים". כל אלה מעודדים, שלא לומר דוחקים, לרכישה. והרי כולנו נופלות בפח הזה. נשתף אתכם בכך שנרכשו כבר שני פריטים חדשים מאז שהתחלנו לכתוב את הבלוג הנוכחי.
 

לבסוף, נראה שאתרי הקניות מצליחים לענות גם על הקשר האישי שיכולנו לבסס עם מנהל הבוטיק האהוב עלינו. כיום האתרים לומדים את דפוסי הקנייה שלנו והסגנון שלנו, מתחקים אחר אופי המוצרים שאנו קונות ומחשבים את טווח המחירים. כך שגם אם לא התכוונו, נראה שהאתר מכיר אותנו.
קנייה נעימה!

shoping_AngeloItalian

האתר של Angelo Italian – לספר לנו את סיפור המוצר כשהוא במיטבו

shoping_AngeloItalian2