בלוג

אחריות חברתית – החותמת שכל מותג צריך

אתם אולי זוכרים, בשנת 1997 תדמיתה של ענקית הנעליים, נייק, התנפצה לרסיסים. ביקורות חריפות אודות עבודת ילדים, תנאים ירודים והתעללות בעובדיה הניחו את חברת נייק במרכז כותרות חמורות. ברגע אחד, איש מאיתנו לא רצה לקנות שום דגם חדש, את הנעליים שכבר היו לנו שמנו במדף שלעולם לא מגיעים אליו בארון ובאופן כללי נקטנו עמדה חריפה נגד החברה. אנחנו, הלקוחות, אמרנו את דברנו ונייקי שרצתה לשוב לראש הפירמידה הייתה חייבת לשנות את דרכיה, לפחות למראית עין. אין ספק שבשנים האחרונות נייק הפכה לשחקנית משמעותית במירוץ לאחריות חברתית. למי שלא בטוח מה זה אומר- אחריות חברתית פירושה שילוב ערכים חברתיים וסביבתיים בהתנהלות העסקית של החברה. תחת הגישה הזאת, ההצלחה הפיננסית הולכת יד ביד עם השפעה חברתית- חיובית. בכך, מחולל התאגיד שינויים מיטיבים בקהילה וזוכה ללקוחות נוספים משום שהוא אוחז בתו התקן החברתי.

כסטודיו שפועל בתל- אביב, הנתון להשפעות גלובליות מצד אחד ולתמורות החברתיות הלוקאליות מצד שני (המחאה החברתית, בחירות, הפגנות, מצב בטחוני- פוליטי מורכב, מחאות צרכנים וכו') רצינו להעלות את הנושא, להבין לאן נושבת רוח הכלכלה העולמית והישראלית ואולי ככה להצליח לוודא שבאמת, "החיים שלנו תותים".

 

body_

חברת Body shop הבינלאומית חרטה על דגלה את מושג הקיימות מיום הקמתה והיא משתמשת רק בחומרים טבעיים שאינם מזיקים לסביבה

 

red_

RED – מיזם של בונו, סולן U2 שמעודד שיתופי פעולה ותרומות של מותגים שונים למען אפריקה

 

אם כך, אחריות חברתית – למה? כמה? ואיך זה יעזור לעסק שלכם?

בשנת 2012 פרסם מגזין Forbes מחקר שהציג כי 42% מהצרכנים קונים או בוחרים במוצר מסוים בעקבות ההתנהלות החברתית של התאגיד. כלומר, תאגידים בעלי מוניטין חברתי גבוה סביר שימשכו יותר לקוחות מאשר תאגידים שלא מנהלים מדיניות חברתית (ראו נייק של 1997). אין ספק שמעבר לערך המוסף, המחקר הזה מצביע על ציר עסקי מובהק- שכן בעולמנו כיום, לא די בפרסומת מגניבה או בעיצוב הנכון- אלא אנחנו רוצים לדעת שהמוצר שאנחנו קונים לא פגע בסביבה, לא פגע בעובדיו ולא יפגע בנו באיזשהו אופן. אנחנו רוצים לדעת שהבחירה שלנו במוצר הזה, תעזור להפוך את העולם לטוב יותר.
לכן, רשימת מגזין Forbes לעסקים המובילים בתחום האחריות החברתית חשובה לא פחות מרשימת הלוהטים והנכונים. במקומות הראשונים תמצאו את: 1. Google .2 Microsoft (שאגב מתחרות ביניהן על המקום הראשון מדי שנה) 3. The Walt Disney Company .4 BMW .5 Lego. עוד ברשימה – Apple, Adidas, Ikea, Samsung ועוד. אם כך, זה די ברור – אם תאגיד רוצה לשמור על מקומו בקדמת המירוץ, כדאי מאד שהוא יוכל להוכיח שהוא תורם בחזרה, לא רק מבחינה כספית, אלא באמצעות עשייה אמתית למען הקהילה.

 

divine_

Divine Chocolate – מותג המבוסס על סחר הוגן – מגמה של אחריות חברתית שהולכת וצוברת תאוצה בעולם

 

toms_

Toms – על כל זוג נעליים שנרכש, תורמים לנזקקים

 

מגמה נוספת שניתן לשים לב אליה, היא יחס התאגידים לאידיאל היופי ובניית דימוי גוף חיובי. כך למשל, המותג AERIE, מותג הלבשה תחתונה מבית American Eagle, החליט שלא לרטש את הדוגמניות ולהציג בקמפיין נשים בעלות מבנה גוף שונה. לאחרונה גם Asos הצטרפו למגמת המבורכת. המעניין הוא, שAsos – אפילו לא ביקשו לעצור את העולם ולספר לנו על זה, אלא פשוט הפסיקו לרטש את תמונות הדוגמניות. אז אולי כדאי שנאמר: סוף סוף, לאחר שנים של הכתבה ברורה בנוגע להגדרת היופי, קמה בקרבנו ההבנה כי ליופי פנים רבות. אלא שנראה כי החיבור המסחרי עם ההבנה הזאת משמעותי מכל מחאה וביכולתו לחולל שינוי אמתי. אם כך, בעולם של מודעות ורצון לבנות חברה מתוקנת, ברור שמוצר שבוחר לבסס אידאל יופי טבעי ובריא ימשוך אותנו לקנות דווקא אותו.

 

aerie_

Aerie – עשו החלטה שלא לרטש את הדוגמניות ולהציג בקמפיין נשים בעלות מבנה גוף שונה.

 

הרשו לנו לסכם – אחריות חברתית גרסת 2017, משמעותית לתאגיד לא רק בגלל תחושת הסיפוק, אלא גם ביכולתה להגדיל מכירות. היא במפורשות לא רק אופנה חולפת של תרומה לקהילה, אלא היא חלק בלתי נפרד ממדיניות החברה.
בכלכלה של היום, נדמה שהעמדה של התאגיד חשובה יותר מהמוצר שהוא מוכר. אז מה העמדה שלכם?