בלוג

עיצוב אתר וורדפרס

עיצוב מקצועי של אתרי וורדפרס הפך להיות נושא מורכב מאוד ומסועף לאור השינויים האחרונים שעברה וורדפרס עצמה בשתי הגרסאות האחרונות (3 ו – 4) : ממערכת תוכן קטנה יחסית שמיועדת בעיקר לכתיבה של בלוגים קטנים או אתרי תוכן עם מבנה פשוט של מספר קטגוריות ומאמרים שונים בכל קטגוריה, היא הפכה לאחת מהמערכות המתקדמות בשוק, אשר ניתן לבנות באמצעותה כמעט כל סוג של אתר שאפשר לחשוב עליו : החל מאתרי תדמית קטנים, דרך אתרי חדשות, פורטלים ושערי מידע ואפילו חנויות וירטואליות.

בין יתר האפשרויות החדשות של וורדפרדס ששווה להזכיר והנוגעות לעיצוב :

  • הקמה של תפריטים מותאמים אישית במיקומים שונים
  • אפשרות להפריד בין תמונת הכותרת לבין הרקע של כל תבנית
  • תמיכה בתבניות המותאמות לאתרים סלולאריים, כולל ברמת ממשק הניהול עצמו
  • אפשרות לשייך כל פוסט הן לקטגוריה והן לתגית ולאחר מכן לתת למשתמש לברור ביניהן באמצעים שונים (תפריטים, ענן תגיות וכו').

עיצוב אתר וורדפרס עם ערכות העיצוב המגיעות עם המערכת

צוות העיצוב של וורדפרס מציג בכל שנה ערכת עיצוב (או תבנית) חדשה המותאמת לרוב האתרים וניתנת להתאמה אישית על ידי הוספה והסרה של Widgets (מלשון Gadget), לדוגמה, רשימת קישורים, תגובות אחרונות, לוח שנה (ארכיון), רשימה של תכנים אחרונים, מדיה (אודיו, וידאו וכו'), תיבת חיפוש ועוד.

נכון לכתיבת שורות אלו, התבנית החדשה ביותר שמגיעה כברירת מחדל היא Twenty Fourteen (2014) שהיא תבנית רספונסיבית (מתאימה גם לתצוגה על סלולר) הכוללת עד שני טורים שונים ל – Widgets משני צידי המסך בתוספת אזור נוסף תחתון. אפשר גם להציג את הפוסטים השונים בצורת מגזין עם הבלטה של "הסיפור המרכזי" ושאר הפוסטים מסביב אליו (כמוצג בתמונה).

למרות הגמישות הרבה של תבנית הבסיס וקלות השימוש שלה, בסופו של דבר זוהי תבנית שהרבה מאוד אתרים משתמשים בה ולכן היא נחשבת לייחודית פחות ומי שרוצה לבדל את האתר שלו מאתרים אחרים ולהגיע לעיצוב מותאם אישית ברמה גבוהה מלבד שינויי צבעים או תמונת רקע, צריך בדרך כלל למצוא תבנית בתשלום או לבנות תבנית מיוחדת עבור האתר (שבעצמה יכולה להיות מודיפיקציה ברמת הקוד על תבנית קיימת)

תבניות עיצוב מותאמות אישית

כאשר מדברים על תבניות מותאמות אישית, מדובר כבר על עולם בלתי מוגבל של אפשרויות. עם זאת, תבניות טובות עולות לעיתים כסף ואף אחד לא מבטיח לכם שהן ינצלו את כל שאר האפשרויות של גרסאות וורדפרס הבאות. לדוגמה, לא כל התבניות תומכות בתפריטים מותאמים אישית ולפעמיים תמצאו שאי אפשר למשל ליצור עוד תפריטי משנה. לכן חשוב לבדוק גם את עדכניות התבנית והפופולאריות שלה.

מגבלה נוספת היא שהתבנית חייבת להתאים במלואה לעברית הן מבחינת היישור של האלמנטים השונים מימין לשמאל במקום משמאל לימין, והן מבחינת תרגום של חלקים קבועים בממשק האתר לעברית. לדוגמה, אפילו אם המילה "in" כשהיא מתייחסת לזמן כתיבת הפוסט לא מתורגמת ל – "בתאריך", עשוי להיווצר הרושם של אתר זול שאפילו לא טרחו לתרגם אותו… ("נכתב in 11.9.14 על ידי Admin"?)

שלישית, וכאן כבר יש פרדוקס מסוים: ככל שהתבנית מורכבת ומשוכללת יותר, כך יהיה יותר קשה למשתמש הממוצע להשתלט עליה ולנצל את כל האפשרויות שגלומות בה. למשל, תבניות רבות כוללות אופציה של יצירת מערך קישורים עם אייקונים קטנים (Portfolio),  אבל על מנת ליצור את המבנים הבלתי רגילים האלו, צריך לפעמים ליצור עמודים מיוחדים עם קודים שונים, דבר שלמי שלא מגיע מעולם בניית האתרים יהיה קשה להסתגל אליו.

בעיה נוספת היא שחלקים מסוימים בתבנית עלולים להיות "צרובים" לתוכה ואז גם אם מכניסים לתוכה Widgets שונים, היא פשוט תתעלם מהם ויהיה צורך לערוך את התבנית ישירות, עבודה שכבר תצטרך להתבצע על ידי מעצב גרפי…

למצוא את שביל הזהב

מבלי להיכנס עוד יותר לפרטים טכניים, רצוי להשקיע זמן ומחשבה בבחירת התבנית בה תעשו שימוש ולהקפיד על הדברים הבאים:

  • לבדוק כי התבנית מתאימה באופן מלא לאתרים בשפה העברית (Full RTL Support). או אפילו חפשו רק אתרים בעברית (נסו לחפש בגוגל "ערכות עיצוב לוורדפרס 2014")
  • לבדוק שהעיצוב שמתקבל הוא זה הרצוי לכם : בלוג, אתר מגזין, חנות וירטואלית, אתר תדמית עסקי וכך הלאה. תבנית פרטנית לאתרים ספציפיים היא גם לרוב פחות מורכבת מבחינת הטמעה (כפי שהדגמנו קודם)
  • אם התבנית מוצעת בחינם, שימו לב שאין בה כל מיני "הפתעות" כמו למשל קישורים מוטמעים לאתרים מפוקפקים או שיש כל מיני אותיות קטנות והתמיכה הטכנית עצמה עולה כסף…
  • בכל מקרה, שכרו מעצב גרפי בעל ידע ספציפי בעיצוב אתרים שיוכל לבדוק את התבנית ולהתקין אותה על מנת שלא תתקלו בבעיות. זכרו שהדבר יכול לקחת זמן והלבשת תבנית על אתר היא לא תמיד כמו מדידת בגדים בחנות בגדים…
  • מוטב ליצור כמה דפי תוכן לבדיקה כדי שיהיה אפשר לראות כיצד התבנית עובדת בפועל על האתר שלכם ולא אתר דמו (רוב התבניות לא יתנו לכם התרשמות טובה מספיק על אתרים ריקים מתוכן).