בלוג

חברות מיתוג עושות את ההבדל

בעשור השני של שנות האלפיים אנשים כבר לא מעוניינים לרכוש מוצרים ושירותים כבעבר, אלא מעדיפים מותגים. יחד עם זאת, מושג המיתוג הפך כה שכיח, עד כי רבים סבורים שעיצוב של לוגו לחברה הוא המותג עצמו.

למעשה, מיתוג הינו תחום עיסוק מקיף הדורש מחקר מעמיק, ידע מקצועי, כלי עיצוב גרפי מתקדמים, והרבה מאוד יצירתיות והיכרות עם עולם השיווק והפרסום. שירותים אלו מסופקים על ידי חברות מיתוג.

מה זה בעצם מותג

מותג הינו מקבץ של תפיסות, עמדות, ערכים ורגשות הקיימים בקרב ציבור הצרכנים בהקשר של מוצר, שירות או חברה מסוימת.

מובן שההקשר למוצר נדרש להיות בעל ערך חיובי על מנת שיצליח לתרום למאמצי השיווק וטיפוח יחסי הציבור. כמו כן, מותג נועד לספק צורך מסוים ולשאת בתוכו הבטחה לדבר נחשק, וככול שיש בידי חברות מיתוג יכולת ליצור מותג ייחודי ואמין כך הצרכנים יתנו לו עדיפות.

אודות מיתוג עסקי

מיתוג עסקי הינו אמצעי שיווקי ואסטרטגי חשוב, שמכוון להגדיל את שיעור מכירותיה ולשפר מאזנה הכלכלי של חברה. כמו בגישות עסקיות אסטרטגיות אחרות, גם חברות מיתוג נדרשות לפעול באופן מקצועי ומעמיק לצורך הפקת במותג, ועליהן לזהות את צרכיו של השוק, ולהגדיר, לאפיין ולפלח את קהל היעד. על פי ממצאי חקר השוק מגבשת חברת המיתוג את חזון המוצר והערך המוסף שלו, ובנוסף לכך מיתוג דורש לבדל ולמצב את המוצר, וליצור עבורו שפה תקשורתית וויזואלית ייחודית . כמו כן, יש לקבוע תמחיר למוצר, ולפתח אסטרטגיות שיווק, שירות והפצה באמצעות מגוון כלים כמו מערך פרסום, קידום מכירות ויח"צנות.

עבודת מיתוג נכונה

חברות מיתוג רציניות ומקצועיות משלבות במלאכתן שלושה רכיבים מרכזיים – גישת מיתוג חיובית, זהות גרפית עם החברה והמוצר, והעברת מסר אחיד וברור. שילוב נכון, חכם ועדכני של רכיבים אלו עם ערכים מזוהים בקרב קהל היעד, יוצרים חיבור נכון ואטרקטיבי בין המוצר, השירות והחברה.

הליך מיתוג חברות

חברות מיתוג מספקות לקוחותיהן ליווי מלא לכל אורך ההליך, שמתחיל בהגדרת יעדים, לימוד צרכי החברה וקהל היעד, וממשיך לפיתוח קונספט שיווקי באמצעות שפה ויזואלית. מעבר לכך, הליך המבוצע על ידי חברות מיתוג ממשיך גם להטמעת המותג במגוון אמצעי תקשורת וכלים חזותיים, כדוגמת רשת האינטרנט, דפוס, מדיה דיגיטלית, אריזות מוצרים, קטלוגים, כרטיסי ביקור, תערוכות וכנסים, ומוצרי קד"ם.

משמעות העיצוב החזותי בהליך מיתוג

חלק מהותי מעבודתן של חברות מיתוג כרוך ביצירת עיצוב חזותי ייחודי, אחיד ומתאים עבור בתי עסק. הליך זה כולל בתוכו עבודות עיצוב גרפי רבות, יוצר דיאלוג חזותי בין המותג לקהל היעד, ומטרתו להעביר מסר מסוים ולהרשים את הצופה. למעשה, כל חברה נדרשת לקבל מעטפת עיצובית ייחודית המאפיינת אותה, וגם מייחדת ומבדילה בין מוצריה ושירותיה השונים במטרה לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם.

מקוריות ויצירתיות במלאכת המיתוג

יצירתיות במיתוג היא יכולת לספק מענה לצרכים ומוצרים שונים באופן מקורי וחדיש. למעשה, חברות מיתוג טובות ממציאות את עצמן בכל פעם מחדש בכול שלבי ורכיבי התהליך, החל ביצירת שפה גרפית ייחודית, דרך קונספט שיווקי מקורי ועד לאמצעים מקוריים להטמעת המוצר במדיות השונות.

מיתוג אינו רק לוגו

אמנם עיצוב גרפי מהווה חלק חשוב במלאכת מיתוג חברות, אך הוא רק נדבך אחד בשרשרת ארוכה של מהלכים ופעולות המתבטאים בכל רכיבי העסק. מדובר במרכיבים כגון גיבוש זהות העסק, גישת מענה טלפוני אנושי או מוקלט, או אופן בניית ועיצוב אתר האינטרנט של החברה. בנוסף לכך, מיתוג מתבטא גם בגישות מכירה, במיקומן, ובעיצובן. באמצעות גורמים אלו ועוד רבים נוספים מתהוות נקודות מפגש בין מוצרי החברה לקהל היעד, והם שמהווים את כלל הליך המיתוג.

הצורך במיתוג מחדש

קיימים מצבים מסוימים בהם חברות נדרשות למתג את עצמן מחדש, למשל עקב תדמית גרועה של המותג הקיים, תביעה מפורסמת או מכל סיבה אחרת. בנוסף, מיתוג מחדש עשוי להידרש במקרים של שינוי יעדי וערכי הארגון עם השנים, כמו חברת אפל ששינתה את מיתוגה מחברה לייצור מחשבים בתחילת דרכה למעצמת תקשורת מקיפה בגלגול הנוכחי. מלבד זאת, הצורך במיתוג מחדש עשוי להופיע עקב מוצר ייחודי ומשמעותי, שעדיף למתג אותו בנפרד מהחברה או אפילו למתגה מחדש בגינו.

מיתוג אינו הליך חד פעמי

יש להבין כי מיתוג הינו תהליך מתמשך הנדרש לצורך תחזוקת המותג, הגנה עליו וניהולו הפעיל. כמו כן, מיתוג חברות ומוצרים הינו הליך דינאמי המשתנה בכל עת בהתאם לתגובת קהל היעד, שינויים בשוק והתפתחות המוצר ותדמיתו. לכן, חשוב לבחור בחברת מיתוג איכותית, יציבה ואמינה אשר מסוגלת ללוות חברות גם בטווח הארוך.