בלוג

עיצוב אנתרופולוגי – כיצד תהליכים חברתיים ותרבותיים משפיעים על עולם העיצוב?

עולם העיצוב, בין אם בתחום האפנה, הבית או העיצוב הגרפי הותאם לאורך השנים לתקופה, לתרבות ולחברה בה צמח. אם נחשוב על הבית הסיני לעומת הבית הצרפתי, או נשווה בין הלבוש ההודי המסורתי לבגדי ההיפ-הופ של רחובות ניו-יורק נוכל לעקוב אחר תהליכים חברתיים ונורמות תרבותיות שיצרו את אותה התלבושת. גם זרמי האמנות לאורך ההיסטוריה הושפעו עמוקות מהעולם סביבם, קחו לדוגמא את זרם הדאדא שנוצר בעקבות התחושות הקשות ממלחמת העולם הראשונה.

 

אלא שבשנים האחרונות, המגמה השלטת דווקא מבקשת לטשטש בין התרבויות ומציגה צירופים מפתיעים בין טקסטורות, השראות, צבעים ואלמנטים המייצרים משמעות חדשה. בעשורים האחרונים, תהליכי הגלובליזציה (ההולכים ומעמיקים השפעתם בעקבות פיתוחו של העולם הוירטואלי) יצרו מגדל בבל הרמוני שפועל ביחד. עולם בו השפות דווקא משתלבות זו בזאת ויוצרות שפה חדשה. אמצעי הטכנולוגיה והתקשורת שאפשרו את הכפר הגלובלי מאפשרים לנו להגיע וללמוד בקלות כל נקודה בגלובוס וכל תרבות ולכן, אין בכלל ספק שהעולם החדש יצר מנהגים משותפים שמשפיעים על תחומי חיינו, החל מהתלבושת שאנחנו בוחרים בבוקר, לספה שאנחנו יושבים עליה ועד לפונט שנבחר למותג שלנו. נראה אם כן, שהתרבות הדיגיטלית, שמצליחה לחצות את גבולות הזמן והמקום, לא רק חיברה בין השפעות אלא יצרה חוקים חדשים בעולם העיצוב. חוקים של קצב, גודל וסגנון, המותאמים שוב ושוב לרוחות הזמן.
 

Institut du monde arabe – Jean Nouvel

האדריכל הצרפתי עיצב מבנה מודרני עם השפעות מערבסקות ועיטורים ערביים

pics4

 

 
אבל בסופו של דבר, בתוך בליל החוקים, השפות וההשפעות, מצוי מעצב, אדם או מוצר שפשוט רוצים להיות ייחודיים, רוצים למצוא את השפה שלהם, רוצים להגיב בקולם הפרטי לעולם ולסביבה שלהם. התפקיד שלנו כמעצבות, הוא לעזור לכם למצוא את הקול הזה ואת הדרך לבטא אותו. בינתיים, אספנו כמה דוגמאות לפרויקטים שמשלבים תרבויות שונות בצורה מעוררת השראה.

 
 
KTZ – חברת אופנה בריטית שמשלבת השפעות גותיות ולטיניות וסמלים דתיים עם אופנת רחוב והיפ הופ

pics

 

קולקציית אביב – קיץ של ולנטינטו משנת 2015 הושפעה מפולקלור מזרח אירופאי

pics2
בית האופנה הצרפתי קנזו משלב פרינטים אפריקאיים עם צבעוניות רוויה ומודרנית 

pics3

 

 

בית האומנויות בנאות סמדר משלב השפעות ערביות, הודיות ונראה לגמרי כאילו יצא מפנטזיה או סרט של דיסני! לא יאמן שזה בארץ!

pics5

 

מבחר מעצבים אירניים שמשלבים טיפוגרפיה ערבית בפוסטרים מערביים ומודרניים לגמרי

Siwar Kraytem 

pics7

 

Omid Nemalhabib

pics8

 

Samer Bou Saleh

pics9

 

עיצוב של sagmeister and walsh למותג מיצים הודי המשלב צילומים וארט מודרניים עם צבעוניות הודית מסורתית

pics10