בלוג

עיצוב אריזות מוביל להתייקרות מחירים?

מותגים רבים, במיוחד אלו המכונים private brand מבתי היוצר של הרשתות הגדולות, מכוונים למזעור הצורך בהשקעה בעיצוב אריזות ומיתוג מוצרים.

אמנם, כאשר מדובר על ייצור להמונים ואינטרס של הוזלת מחירים יש משהו בדברים אלו, אך כאשר חברה מבקשת למתג ולבדל את מוצריה, אין היא יכולה שלא להשקיע בנראותם כמו בפיתוח המוצרים עצמם.

בעולם ויזואלי כמו שלנו ישנה חשיבות רבה לנראות מוצר.

הוכח במחקרים וסקרים רבים כי הרושם הראשוני שמותיר מוצר על לקוח קובע לא רק את הבחירה הראשונית שלו בו והעדפתו על פני מוצר שכן לו, אלא גם על שביעות רצונו ממנו לאחר השימוש.

האספקט החזותי מקבל משמעות רבה נוכח התחרות הגוברת בשוק, גם כאשר אין מדובר במצור צריכה בסיסי – נאמר חלב או קורנפלקס – אלא במוצרי פרימיום כמו מכשירים אלקטרוניים, קטלוגים בעולם האופנה ועד בכלל.

כאשר נרצה להעביר מסר ברור כי המוצר העומד בפני הלקוח הוא לא פחות מהטוב ביותר, נצטרך לשכנעו בכל דרך העומדת לרשותנו בזמן הקצר ביותר האפשרי.

במקרה זה האמרה ״אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני׳ היא מדוייקת יותר מאשר בכל מקרה אחר.

המרחק בין עיצוב גרפי לעיצוב אריזות

עיצוב גרפי הוא כלי כללי מאוד, שלמעשה מדבר על העברת מסרים בצורה חזותית, או תרגום מסרים מילוליים וערכיים למסרים חזותיים.

בהיותו כזה הוא למעשה מצוי בשימוש בכל פן שדורש העברת מסר, אולם לא בכל מוצר שמתבקש בו שירות גרפי נמצא כי זה בלבד הדבר הנחוץ.

למה הכוונה?

למשל כאשר אנו חושבתי על עיצוב אריזות יש לקחת בחשבון לא רק את העברת המסר החזותי תואם המיתוג על גבי האריזה, אלא גם החומרים מהם עשויה האריזה, תכנון מבנה האריזה ויצירת חוויית המשתמש האולטימטיבית מרגע שלקוח אוחז בה בידיו דרך פתיחתה או אופן השימוש בה.

אפשר לקחת כדוגמא כוסות קפה ומארזי נשיאה לדרך שעברו התפתחות גדולה בשני האחרונות, כאשר תחילת השינוי החלה במיתוג לכוסות, עבור דרך הוספת מכסים נוחים לשימוש ושתיה תוך כדי תנועה וכלה בעיצוב מנשאים ומארזים מגיני חום שמקלים על השימוש והופכים אותו למזמין ונוח יותר לצרכן.

כך נכון לגבי כל מוצר – עלינו לחשוב על האספקטים השונים המרכיבים את אופן השימוש בו, לבחון את אופן השימוש דרך עיניו של הלקוח הממוצע שלנו ולהתאים את עיצוב המארז למסקנות העולות מבחינות אלו.

לא מובן מאליו

שאלות רבות עולות מהנושא – אילו חומרים נכונים יותר לשימוש? האם נדרשת עמידות למים? האם נרשת עמידות בפני חום? שריטות? האם על המוצר לעשות שימוש בחומרים אקולוגיים בלבד?

משאלות אלו ורבות אחרות ניתן להבין שגם לאריזת המוצר ועיצובה יש קשר ישיר למיתוג ולסולם הערכים עליהם נשען המוצר ולא זו בלבד שיש לה קשר אלא שיש ביכולתה לחזק את המותג עצמו ולהפכו לנחשק יותר.

אחת החברות המתמחות בכך באופן מובהק היא כמובן apple , אשר הטכנולוגיה המובילה ועיצוב המוצר הם ראשונים לנגד עיניה, אך גם עיצוב אריזותיה מתיימר שלא ליפול מהמוצר השוכן בתוכן.

 

לאחר שזו הציבה סטנדרט חדש לעיצוב מוצרים ואריזות, הגם שמבחינה גרפית היא משעינה את כל מיתוגעה על קו נקי ופשוט ביותר, החלה לחלחל התפיסה למותגים וחברות שונים והיא עושה דרכה גם לתחומים נוספים ובסיסיים יותר.

היום ניתן למצוא בכל חנויות הפרפומריה והסבונים למשל מארזים שובי לב ועין, בתי אוכל מקפידים על אריזות מעוררות תיאבון לא פחות מהמנות עצמן ואפילו חברות התרופות נותנות דעתן על נוחות השימוש והעברת מסר חיובי ומושף בעיצוב אריזותיהן.

אז מה יותר חשוב זול או נוח?

חשוב שתכירו את קהח היעד שלכם.

אם התחרות בשוק שלכם נסובה על המחיר הנמוך ביותר – ייתכן באמת שעיצוב גרפי סביר ואריזה בסיסית יהוו את המענה הנכון לצורך, ייתכן לעומת זאת כי דווקא אריזה מובדלת ובולטת תכריע את הכף לטובתכם, במחיר יקר רק מעט יותר.

אולם אם התחרות היא ויזואלית ומונחת יוקרה ורושם – ודאי שתרצו להשקיע בעיצבו האריזה כפי שתשקיעו במיתוג ובעיתוב המוצר עצמו.

כמו כל דבר הכי חשוב לבדוק את השטח ולקבל החלטה מותאמת לתנאים העומדים בפניכם.