בלוג

הקשר ההדוק שבין עיצוב ומיתוג

עיצוב בכלל ועיצוב גרפי בפרט, עוסק בהעברת מסרים שיווקיים ותקשורתיים בעזרת כלים אסטטיים, וזאת אודות חברה, אדם, מוצר או שירות מסוים. במילים אחרות, מיתוג ויצירת תדמית כמעט שאינם יכולים להתקיים בימינו ללא ליווי של קמפיין עיצובי. הקמפיין מתבטא בין היתר בעיצוב לוגו, סלוגנים, באנרים, שלטי עסק, שלטי חוצות, כרטיסי ביקור, ניירת משרדית, ברושורים, פרוספקטים ואתרי אינטרנט. 

שינוי בתפיסת העיצוב הגרפי

בעבר התמקדו לימודי עיצוב גרפי בפן הפרקטי של המקצוע, הווה אומר, ברכישת כלים גרפיים, לימוד תוכנות, חשיפה לעולם העיצוב והאומנות, ופיתוח היצירתיות. ואולם, לאור הבנת צרכיו המעשיים של  ענף זה, מושם כיום דגש רב על לימודי תקשורת, פרסום ושיווק, בשל הקשר ההדוק שבין עיצוב ומיתוג. למעשה, בימינו כל סטודיו איכותי לעיצוב גרפי עוסק גם בתחומים של מיתוג עסקים.

ההבדל בין מותג למותג גרפי

כאשר מדברים על מותג גרפי הכוונה היא לכלל החוויה הוויזואלית שמעביר קמפיין הפרסום, בין אם הוא מתבסס על עיצוב גרפי כמרכיב עיקרי או כפרט נוסף. חוויה זו כוללת בתוכה פרטים רבים, כגון עיצוב לוגו, תמונות ואיורים נלווים, פונטים, צבעוניות וטיפוגרפיה. מאידך, המושג מיתוג מתייחס לתמונה מקיפה ורחבה בהרבה, אשר מיתוג גרפי מהווה רק חלק ממנה או תוצר לוואי שלה. למעשה, מיתוג הינו סך כל הסיפור והחוויה שמוצר, שירות או חברה מעבירים. חוויה זו מורכבת בין היתר מזיכרונות, תחושות, רגשות, ערכים ומסרים, ועל כן מקיפה את כל חושיו של האדם – שמיעה, מישוש, ריח, טעם וכמובן חוויות ויזואליות. לכן, עיצוב מותג טוב נדרש להתחשב בתמונה בכללותה בטרם פנייה אל מלאכת העיצוב עצמה.

להבין את תמונת המצב בכללותה

סטודיו לעיצוב גרפי שם דגש רב, ובצדק, על איכות הפרטים הקטנים. לעיתים אף מוקדשות שעות רק לעיצוב צללית של פונט מסוים ולליטוש תמונה בפוטו שופ. ואולם, על מנת לגעת באופן נכון בפרטים הקטנים, יש ראשית להבין את התמונה בכללותה. הווה אומר, להגדיר את הקונספט של הקמפיין ואופן מיתוג המוצר, החברה או השירות המפורסם. התמונה הגדולה היא הסיפור שאותו המעצב רוצה להעביר לקהל הצופים. ככול שסיפור הגדול יותר מפורט ובעל מסר וערך מוסף ברור עבור קהל יעד מפולח, כך עבודת העיצוב על פרטיה הקטנים תהיה יותר נכונה ומוצלחת. לשם דוגמא, על מנת ליצור קמפיין פרסום למסעדת בשרים יש ראשית להגדיר את סוג המזון שהיא מגישה, את יוקרת המקום וקהל היעד שאליו הוא פונה. זאת מכיוון שעיצוב קמפיין למסעדת בשרים עממית המיועדת לקהל עובדים, יהיה שונה בתכלית מקמפיין למסעדת בשרים יוקרתית, או למסעדה הפונה לבני נוער וצעירים. כאן נדרשת תשומת לב מרובה להבנת התמונה בכללית לפני הירידה לפרטים.

לשלב את הפרטים הקטנים בתמונה הגדולה

מעצב גרפי טוב ומקצועי, המבין את התמונה הגדולה שצופנת את חוויות ומסרי המותג, יכול ליצור פרטי עיצוב גרפי המשתלבים באופן מושלם עם הקמפיין שלפניו. בין אם מדובר בעיצוב לוגו, כרטיס ביקור, לוח שנה או שילוט העסק, הפרטים יעוצבו מתוך הבנת החוויה הכללית שעומדת מאחורי הקמפיין, ויוכלו להעשירו ולהעצימו בעזרת רעיונות וכיוונים חדשים המהווים פועל יוצא של הרעיון המרכזי. כך  נוצר מיתוג המדבר בשפה אחת אחידה, בעלת רבדים ודקויות רבים ומגוונים.

לעצב מותג בשש שניות

לצד היתרונות הרבים שההתפתחויות הטכנולוגיות העניקו למעצבים, הן גם הציבו בפניהם אתגרים לא מעטים. אחד הבולטים שבהם הוא הצורך לספק תוצר של עיצוב ומיתוג בפרק זמן של עד שש שניות. זאת כמובן מבלי לפגוע באיכות וברמת העיצוב, ותוך שימוש בתכנים וחומרים מקוריים וייחודים. צורך זה מקורו בשפע המידע שמסופק דרך אמצעי תקשורת טכנולוגים, כמו האינטרנט והסלולארי, בשילוב עם קצב חיים מהיר, דינאמי ותחרותי. גורמים אלו הפכו את קהל היעד לחסר סבלנות, ומעוניין בהבנת המסר העיקרי תוך שש שניות לפי שהוא עובר לגירוי הבא. כפועל יוצא מכך, המעצבים בימינו נדרשים יותר מאי פעם להעביר מסרים ויזואליים באופן ברור ומדויק, ובצורה מעוררת עניין, מגרה את חושים, מפעילה רגשות ומעוררת לפעולה. נשמע מורכב? אכן, מדובר במלאכה לא פשוטה הדורשת ידע עדכני וניסיון מוכח בשטח. סגולות אלו ועוד כלים רבים אחרים הינם מנת חלקו של סטודיו לעיצוב איכותי ומקצועי.