בלוג

עיצוב תדמית

עיצוב תדמיתה של חברה הוא עניין מורכב לכל הדעות. עיצוב תדמית דורש ראייה כוללת ותשומת לב למרכיבים השונים התורמים לתהליך מתמשך, שלניהול נכון שלו חשיבות יתרה לאור ההשפעה הישירה של תדמית החברה על הצלחתה.

כל מנהל יודע שלא מספיק להציע מוצר או שירות מעולה. חשוב לא פחות, ולעיתים אף הרבה יותר, שהחברה תיתפס בעיני לקוחות פוטנציאליים ככזו שתוכל לספק להם את המענה הטוב ביותר.

עיצוב תדמית משפיע על זהות החברה, לפחות כפי שזו נתפסת בקרב מי שאינו מצוי בפעילותה השוטפת.

עיצוב תדמית הוא עניין מורכב ומאתגר, זאת לאור העובדה שתדמית מושפעת מגורמים שונים. כך למשל עיצוב לוגו, הקמה ותחזוקה של אתר אינטרנט מרשים, פעילות ברשתות חברתיות (פייסבוק מן הסתם בראשן), מרכיביו השונים של מיתוג, ניירת החברה, חומר שיווקי מודפס, עיצוב אריזות, פרסומים בתקשורת, לכל אלה ועוד תפקיד בעיצוב תדמיתה של חברה.

כל אחד הוא מעצב

כל אחד מאיתנו מקבל אינספור החלטות שנוגעות בעיצוב – אסתטיקה במשרד, בחירת צבעים לאירוע, הכנת מצגות וסידור מסמכים ועוד דוגמאות רבות. זו הסיבה שלרבים תחושה שתשלום עבור עיצוב הוא הוצאה ולא השקעה. ככל שמדובר בעיצוב תדמית הרי שתחושה זו מתעצמת. זאת מפני שמדובר בנושא אמורפי שלא ברור היכן הוא מתחיל ואיפה הוא נגמר.

כשאנו מזמינים שירות של עיצוב לוגו מקצועי אנו מבינים בדיוק במה מדובר ויודעים עד כמה אנו מרוצים מפרי עמלו של המעצב. כך גם כשבוצע עבורנו עיצוב באנר פרסומי, נוסח עבורנו מסר שיווקי קליט וכד'. כך יוצא שהערך המוסף שהושג כתוצאה מפנייה למקצוענים ברור.

להבדיל מן המשימות הפרטניות הנ"ל, לא ניתן למסור את עניין עיצוב התדמית כולו לטיפול מקצועי. בידי מקבלי ההחלטות בחברה תמיד תיוותר אחריות מסוימת לאופן הפומבי בו נתפסת החברה. עם זאת, חשוב להכיר בגודל התרומה שתיתכן למעורבות של גורמים מקצועיים בעיצוב תדמית. לפיכך יש הגיון בבחירת חברת עיצוב שבכוחה לתת מענה למכלול צרכי העיצוב, החל מעיצוב גרפי, דרך נראות באינטרנט וכלה בעיצוב אריזות ולבוש.

מקצוענים בעיצוב יודעים ללמוד לעומק את אופי החברה וצרכיה, את האופן בו ראוי שתיתפס בעיני המתבוננים עליה מבחוץ, לקוחותיה הפוטנציאליים במיוחד. מעצבים שכאלה אינם מסתפקים בטיפול נקודי בנושא מסוים (עיצוב לוגו למשל) אלה שואפים תמיד לראות את התמונה הגדולה, כיצד תורם כל פרט קטן, בסופו של יום, לתהליך הבלתי פוסק של עיצוב תדמית.

7_luiza

ממה מורכב עיצוב תדמית

כאמור עיצוב תדמית הוא עניין הכולל בחובו מרכיבים רבים. למעשה לא ניתן ליצור רשימה סגורה של נושאים המעורבים בקביעת האופן בו נתפסת החברה בעיני הציבור בכלל ובעיני מי שמתעניין בה בפרט.

עם זאת ישנם נושאים שלהם קשר ישיר וברור עם עיצוב התדמית, בין אלה נמנים:

עיצוב לוגו, הסמל שמלווה את החברה בשלל תחומים ונודעת לו חשיבות יתרה בקביעת זהות החברה.

ניירת, כולל ניירת משרדית (נייר מכתבים, מעטפות וכד'), כרטיסי ביקור ועוד.

מטבע הדברים שלוגו החברה יופיע על פריטי ניירת אולם ברור שאין די בעיצוב לוגו מנצח כדי להבטיח כי הניירת תחמיא גם היא לתדמית, כדי להבטיח שכך יהיה יש לתת את הדעת בנפרד לעיצוב ניירת.

חומר שיווקי, מודפס (עלונים למשל) ומקוון (אתר האינטרנט למשל).

עיצוב מוצרים והאריזות בהם ימכרו.

עיצוב שלטים, הן שילוט פונקציונאלי (במשרדי החברה למשל) והן שילוט שתפקידו שיווקי בעיקרו (למשל שלטים המוצבים לצד ביתן בכנס או תערוכה)

לבוש, כאשר מדובר בנציגי מכירות או נותני שירות הנפגשים עם קהל הלקוחות ולהופעתם השפעה על עיצוב תדמית החברה.

מסרים פרסומיים (למשל בעיתון, מגזין מקצועי, באנרים שיוצגו באתרים ברשת ועוד).

למעשה כל דבר המייצג חזותית את העסק משפיע על עיצוב תדמיתו. ככל שנמסר הטיפול המקצועי בעיצוב באופן מקיף יותר לידי סטודיו לעיצוב, כךד ניתנת למעצבים המקצועיים ההזדמנות לתרום תרומתם לעיצוב התדמית באופן משמעותי יותר. כך למשל עיצוב לוגו חדש עשוי בהחלט להיראות אחרת לגמרי אם יעשה על ידי מי שפוגשים לראשונה את החברה או על ידי מי שכבר ביצעו עבור החברה שלל עבודות עיצוב תכנים שיווקיים או אתר אינטרנט למשל.

היות ועיצוב תדמית הוא עניין שיווקי יש מקום ליצירתיות שבכוחה לבדל את החברה מן המתחרים. עיצוב תדמית מוצלח יגרום לכך שהחברה תיתפס לא רק כאיכותית וברת סמכא בתחומה אלה גם כמיוחדת ושונה, כזו שמי שבוחר להיקשר דווקא עימה יזכה לקבל יותר ממה שמתחריה יכולים להציע.