בלוג

זקוקים לבניית לוגו? עיצרו וקיראו!

קשה להאמין שלפני כמה עשורים עסקים רבים לא הכירו בחשיבות לוגו מוצלח ואפילו חברות מובילות היו מתנהלות שנים רבות ללא לוגו כלל.

המצב כיום שונה לחלוטין, בניית לוגו היא בין הדברים הראשונים שכל עסק חדש מטפל בהם, עוד לפני תחילת הפעילות העסקית בשטח.

מדוע לוגו מוצלח הוא כל כך חשוב? מה תפקידו של עיצוב גרפי בבניית לוגו? כיצד יודעים אם לוגו מסוים ישרת היטב את העסק המזוהה עימו? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

תפקידיו של הלוגו

כדי להבין עד כמה לוגו טוב הוא חשוב יש למנות את תפקידיו השונים. ניתן לומר שהלוגו הוא ידידו הנאמן ביותר של בית העסק, הוא המבדל אותו ממתחריו ותמיד מדבר בטובתו.

לוגו אחראי לנטיעת הרושם הראשון אצל מי שאינו מכיר את בית העסק ושוקל לראשונה רכישת מוצר או שירות ממנו. אותו לוגו גם אחראי להפוך מזוהה עם בית העסק כך שדי יהיה בהיתקלות חטופה עימו כדי לאותת ולהזכיר את דבר קיומו ללקוחות פוטנציאליים ולהגדיל את הסיכוי שיבחרו בעתיד בבית העסק עימו מזוהה הלוגו שהפך מוכר וחביב עליהם. טבע אנושי הוא להעדיף את מה שכבר מכירים על פני מוצר או שירות של חברה שאין יודעים עליה דבר.

תפקיד חשוב נוסף של הלוגו הוא להעביר מסר אודות בעליו. בניית לוגו אמנם מוגבלת מטבעה אולם באמצעות עיצוב גרפי יצירתי ניתן וצריך לנצל כל אפשרות להטמעת מסרים רצויים בלוגו. כך למשל לוגו "רציני" ו"מכובד" ישרת נאמנה חברות מתחומים כגון ביטוח והשקעות, לוגו "צעיר" ו"קופצני" יחמיא למשל לחברות אופנה לצעירים ואילו בניית לוגו "היי-טקי" מתבקשת כשמדובר בחברות המוכרות שירותים ומוצרי טכנולוגיה מתקדמת.

10486427_637092416401561_1858294306413198346_n

עיצוב גרפי מקצועי

חלפו הימים בהם די היה ברעיון כללי ומישהו עם כישרון מסוים בציור כדי ליצור לוגו באיכות מספקת. כיום כבר ברור וידוע שהכרחי למסור מלאכת בניית לוגו לאנשי מקצוע, לעיתים לצוות הכולל גם, אך לא רק, מי שאמונים על עיצוב גרפי.

כדי לאפשר עיצוב גרפי מוצלח של לוגו יש לצייד את המעצב במידע אודות בית העסק, התדמית הרצויה לו, מי קהל לקוחותיו, מי הם מתחריו ועוד. ככל שיבסס המעצב את עבודתו על מידע מקיף יותר כך גדל הסיכוי שיצליח ליצור לוגו מנצח.

גודל, צבע, כיתוב ועוד

אין כמעט מגבלות על בניית לוגו. חופש הפעולה הוא נרחב, באופן תיאורטי ניתן להשתמש בשלל צבעים, בצורות מורכבות , במלל המרכיב משפט שלם ועוד. הלכה למעשה עיצוב גרפי של לוגו נעשה כמעט תמיד מתוך שאיפה לצמצם עד למינימום האפשרי את האלמנטים הכלולים בו.

מקובל מאוד, ואף נכון ברובם המוחלט של המקרים, שלוגו פשוט הוא יעיל יותר. לוגו כזה נחרט בקלות בזיכרון והוא בעל פוטנציאל לעורר אסוציאציה עם בית העסק בכל פעם שנתקלים בו, אפילו אם רק בחטף. מי שהצליח בבניית לוגו מנצח שכזה כל שנותר לו הוא לדאוג שלבית העסק יהיה מוניטין טוב, כזה שיזוהה עם הלוגו.

בעבר היו מי שחשבו שיש יתרון ללוגו גדול (עד גבול מסוים) כיום ידוע שאין לסברה כזו בסיס. בכל הקשור ללוגו הגודל ממש אינו קובע. ייתכן לוגו קטן ופשוט שיהיה מוצלח הרבה יותר מלוגו גדול ומורכב.

המצב דומה בכל הקשור לצבעים. במהלך עיצוב גרפי של לוגו ישתדל המעצב להשתמש בכמה שפחות צבעים. צבעוניות מוגזמת מקשה על שמירת האחידות ועלולה להפוך את הלוגו לקשה יותר לזיהוי ולפיכך ליעיל פחות. עניין נוסף הוא עלות ההדפסה, ישנם בתי עסק שמעדיפים לצמצם ככל האפשר את מספר הצבעים כדי להפחית הוצאות על הדפסת הלוגו, הוצאות המצטברות במשך הזמן לכדי סכומים נכבדים.

מבחינת כיתוב יש ולוגו אינו מכיל כיתוב כלל (הכוכב של סלקום למשל) ויש שהלוגו עצמו הוא למעשה מסר כתוב, פעמים רבות פשוט שם החברה (הלוגו של קוקה קולה למשל). בעת בניית לוגו בו משולבות אותיות צורת הפונט היא אחת ההחלטות המרכזיות בעיצובו הגרפי.

בניית לוגו אינה מלאכה הנעשית ברגע, עיצוב גרפי של לוגו הוא רק קצה הקרחון וגם הוא עשוי למלא עשרות שעות עבודה אם נדרשות סקיצות רבות. לפני שניתן לגשת לעיצוב עצמו יש להקדיש זמן לאיסוף מידע על בית העסק ולהבין מה המסר שהלוגו אמור להעביר, פעמים רבות יקפידו מי שאמונים על בניית לוגו לסקור את סימניהם המסחריים של חברות מתחרות ועסקים אחרים מאותו תחום.